Consideratii de criza

            Criza actuala afecteaza pe toata lumea; am spus o noutate pe care sunt convins ca nimeni nu o stia…:)

            Vorbeam zilele trecute cu un prieten, analist financiar intr-o banca din Romania si il intrebam unde mananca la pranz. Raspunsul m-a lasat putin masca: ” … pachetel de acasa…”. Si tu Brutus ?  Este evident ca fiecare dintre noi are mai putini bani in buzunare. Ratele la banci au crescut – pentru cei cu credite – facturile de orice fel sunt din ce in ce mai mari, riscul sa-ti pierzi job-ul sau sa ti se micsoreze salariul este ca o sabie a lui Damocles asupra marii majoritati dintre noi,…, dar oare asa mare sa fie panica ?

            Industria restaurantelor trece si ea prin aceeasi criza ca intreaga societate romaneasca si mondiala. Clientii economisesc mai mult ca de obicei si asta se vede in nota de plata. Dar scaderile sunt rezonabile, cel putin in sfera mea de cunoastere si, justificabile.

            Cu toate acestea vad reactii aproape ilare: un restaurant dintr-un oras de provincie a realizat meniuri de criza, chipurile la bani putini, un restaurant din Anglia isi plateste clientii sa manance ( asta chiar este ilara ), sau un anunt aproape socant de pe fatada unui restaurant bucurestean: ” va sperie criza !!! suntem aceeasi echipa si va asteptam sa incercati mancarea noastra mai ieftina ca acasa si garantat foarte buna !!! ” ( bold-uirile nu imi apartin )

            Nu vreau sa-mi dau cu parerea despre ideile de marketing ale unor antreprenori dar, cred ca in situatia economica de astazi, real negativa fata de obisnuinta noastra, masurile disperate nu fac decat sa accentueze imaginea de degringolada. Daca toata lumea vinde la jumatate de pret in conditiile in care materia prima nu s-a ieftinit, salariile nu s-au micsorat, oare ce inseamna ? Pana acum restaurantele vindeau scump pentru ca isi permiteau ? Meniurile speciale de criza contin doar jumatate din portia normala ? Mancarea in astfel de cazuri este reciclata, imbunatatita cu aditivi alimentari sau care este adevarul ?

            Nu stiu, dar ca si client imi pun intrebari de genul asta si multe altele. Nu inteleg cum astazi pot sa mananc ceva la jumatate de pret fata de acum 3 luni. Aceeasi cantitate, aceeasi calitate…. ? Este mai ieftin sa mananc la fast food decat la un restaurant ” a la carte ” si dintr-o data este mai sanatos ? Dupa toti acesti ani de marketing al mancarii sanatoase ?

            Nu mai inteleg nimic. Oare astazi nu mai conteaza decat sa apuci ziua de maine ? Sau…

            Nu exista o solutie aplicabila peste tot, dar cred ca sansa oricarei industrii intr-o criza o reprezinta calitatea produselor si a serviciilor. Si increderea pe care o genereaza in randul consumatorilor. Pana la urma, chiar si cu clienti mai putini, printr-o judicioasa calculatie a costurilor se poate trece de perioada de recesiune. Clientii trebuie sa aiba incredere totusi in restaurante si acest lucru nu este valabil doar astazi. Necesitatea sociala a restarantului nu mai trebuie demonstrata. Clientii trebuie sa primeasca un produs ( calitate / cantitate / pret – si aici ma refer si la servicii ) corect atat pe timp de criza cat si in prioada de crestere economica. Mai ales atunci. Si probabil ca cei care au facut si fac asta, vor reusi sa treaca peste aceasta lectie de viata.

            Asa cum spunea Einstein ” … criza este buna… “

Hits: 411

Share and Enjoy !

0Shares
0 0 0
13 raspunsuri
  1. Siderite
    Siderite says:

    Majoritatea restaurantelor sint de o banalitate crasa. Meniuri trase la xerox de la competitie, aceleasi mincaruri, aceleasi retete. Asa ca uneori e de-a dreptul imbucurator sa vezi o extra pagina in meniu cu “meniul zilei” sau ceva care e usor mai nou. Lasati insa in voia lor, majoritatea patronilor infloresc in aceasta mediocritate previzibila care le aduce un profit clar, constant, uniform.

    Daca vine criza financiara (sau orice altceva) si ii scutura nitel, ii face sa inoveze ceva, chiar si ceva prost, eu unul ma bucur. Si eu imi iau pachetel de acasa, dar nu pentru ca nu imi permit sa merg la restaurant, ci pentru ca in fiecare pachet e altfel de mincare, dupa cum mi-a venit mie sa fac sau sa amestec. Sa nu uitam ca pentru un gurmand, restaurantul nu este prilej de intilnire cu prietenii, ci ocazia de a incerca ceva nou sau ceva prea complicat de gatit/combinat pentru o singura portie.

    Răspunde
  2. Mihai
    Mihai says:

    Felicitari pentru Blog!!! Cred ca demersul tau este o foarte buna oportunitate de a strange informatii si impresii calde din piata. Traim intradevar o perioda mai putin fasta pentru multi din domeniu, si cred ca in scurt timp sita se va cerne, iar cei care nu vor sta cu mainele in san plangandu-se ca-i criza, vor reusi sa treaca peste acest hop.

    Răspunde
  3. Cristi Roman
    Cristi Roman says:

    Am revenit de curind dintr-o calatorie culinara de 7 zile in Maroc si, dupa discutii cu chelneri sau bucatari, mi s-a zis ca nu se simte criza mult acolo. Oricum, densitatea restaurantelor din Marrakech mi s-a parut impresionanta. Serviciile nu sint la nivelul celor din Europa (Vestica), insa per ansamblu au o industrie destul de bine pusa la punct. Au lacune de curatenie, dar stiti ca asa se intimpla in multe tari arabe sau orientale, sper sa nu se simta nimeni jignit.

    Răspunde
  4. Catalin
    Catalin says:

    Am vorbit cu prieteni care tocmai s-au intors din Belgia si imi spuneau ca au ramas impresionati de faptul ca restaurantele erau goale. Si magazinele cam la fel. Cum este in Irlanda ?

    Răspunde
  5. Mihai
    Mihai says:

    Am fost anul trecut la Bruxelles, pentru un eveniment la PE. In fiecare seara mergeam pe stradute langa Piata Florilor(piata centrala) la restaurante, sa luam cina. Chiar nu-mi le pot inchipui goale!!! Acolo era tot farmecul orasului.

    Răspunde
  6. Catalin
    Catalin says:

    Stiu. Nici mie nu prea imi vine sa cred, de aceea am intrebat. Am fost acum trei ani acolo si, la fel ca in orice oras european, stradutele cu carciumioarele de felul asta fac deliciul. Sunt curios cum reactioneaza lumea peste tot in Europa.

    Răspunde
  7. Mihai
    Mihai says:

    Pentru ca si pe mine ma intereseaza in mod direct, am inceput deja sa cer feedback din Olanda, Germania, Ungaria si Franta. Cum am ceva nou, postez….

    Răspunde
  8. Vasi Andreica
    Vasi Andreica says:

    Felicitari pentru blog ! Si eu cred ca situatia economica actuala are si partile ei bune. Clientul deveni mult mai selectiv si atent cu modul de a-si cheltui bugetul, situatie care va duce la inchiderea unor locatii necorespunzatoare. Oferta de forta de munca calificata va creste simtitor.Locatiile isi vor perfectiona serviciile, vor veni in intampinarea clientilor pentru ca doar asa vor putea sa traverseze aceasta perioada. Cu siguranta, pot sa afirm ca aceasta criza va avea un castigator: CLIENTUL.

    Răspunde
  9. Cristi Roman
    Cristi Roman says:

    @Catalin
    In Dublin economia este deja in recesiune de citeva luni, din cauza crizelor bancare. Evident ca a scazut si piata de restaurante, a scazut piata puburilor (este un lant celebru care a dat faliment acum o luna). Irlandezii se aduna insa cam in orice vineri/simbata si duminica in pub/restaurant, fiindca asa e stilul lor, asta inseamna socializarea lor. Am remarcat insa ca fata de toamna, preturile au mai scazut.
    Asociatia Puburilor din Irlanda, care hotarise, de comun acord intre cele 5.500 de puburi din toata Irlanda inscrise, sa nu mareasca pretul pintului de bere in acest an (acum e intre €4.80 – €5.20 in weekend), a fostr penalizata de curind de o agentie cguvernamentala, fiindca hotarirea nu respecta legile concurentei. Insa si asa, nu cred ca-si permite nimeni sa mareasca vreun pret in prezent, in Irlanda in prezent se ieftinesc multe (preturile caselor, mincarea, gazul, curentul).

    Răspunde
  10. Mihai
    Mihai says:

    Tocmai am vazut la RTV ca de la 1 iulie in Franta, Tva-ul ptr restaurante se va reduce la 5,5%. In schimb patronii de restaurante au promis ca vor reduce preturile si vor angaja 40.000 de oameni. Din cate am mai aflat din sursele mele ,in Franta situatia intradevar nu e tocmai roza. In provincie au scazut vanzarile restaurantelor cu 50% iar la Paris cu aproximativ 30%. Pe cand si la noi o astfel de masura? Sau mai bine,cand “patronatele” din restauratie vor fi parteneri de discutie cu guvernantii nostri? Buna intrebare, nu?

    Răspunde

Lasă un răspuns

Doresc să intre în discuție?
Simțiți-vă liber pentru a contribui!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *