Despre piste de biciclisti

            Este de ceva vreme un soi de campanie prin Bucuresti pentru promovarea pistelor de bicicleta. O dorinta foarte frumoasa, in conformitate cu normele europene atat de dragi noua dar, cu un mod de aplicare si cu un nivel de intelegere din partea consumatorului, sa ma ierte cititorul, proaste.

            Se pare ca un ziarist, plimbandu-se cu bicicleta prin centrul Bucurestiului, s-a lovit cu un pieton. Nu stiu decat la nivel de barfa acest fapt precum si urmarile disputei dintre cei doi, dar stiu ca acest fapt a declansat o campanie pentru sustinerea respectivelor piste pentru biciclisti. Foarte frumos ar spune unii daca sustinerea de care vorbim nu ar fi orientata gresit

            Ca sa fiu mai bine inteles cred ca ar trebui sa mai dau cateva detalii: jumatate de trotuar era ocupat cu o terasa a unei cafenele, iar cealalta jumatate era ocupata aproape in totalitate de pista de biciclisti. Pietonilor le mai ramanea ori sa mearga pe pista respectiva ori sa se strecoare pe portiunea ingusta ramasa libera. Asa s-a produs accidentul, dealtfel usor.

            Acestea fiind spuse, concluzia ziaristului a fost ca trebuie desfiintate terasele de pe trotuar – in special respectivul – si nu reglementata civilizat pista de biciclisti.

            Bicicleta este un mijloc de locomotie foarte modern si sanatos si care nu mai are nevoie de nici o sustinere. Cauza ei este clara. Nepoluanta, comoda si rapida in oras, buna pentru sanatate, in conditiile aglomeratiilor urbane de astazi este evident avantajul folosirii ei. Dar nu inteleg de ce pistele de biciclisti trebuie sa ocupe trotuarele si asa uneori destul de inguste. Trotuarul, prin normalitatea lui este destinat pietonilor, bancilor si, evident, teraselor. Nu mai vreau sa sustin necesitatea teraselor intr-un oras. Cu parere de rau pentru iubitorii bicicletelor daca ar fi sa aleg intre terase si biciclete as alege terasele, si cred ca aceeasi alegere ar face-o oricine de oriunde,…, noroc ca aceasta alegere nu trebuie facuta niciodata. Totusi…

            Cred ca rostul bicicletei este sa mearga pe strada mai mult decat pe trotuar iar daca nu avem strazi suficient de largi sa ne gandim ca nici trotuarele nu sunt largi. Cred ca daca este sa facem piste de biciclsti ar trebui sa le facem pe strada, dar numai acolo unde avem posibilitatea. Si ele ar trebui sa aibe continuitate nu sa se opreasca in mijlocul intersectiei pentru ca nu a mai existat trotuar sau altceva. Cred ca daca ar trebui sa militam pentru aceastea ar trebui sa militam pe langa primarii sa faca aceste piste pe strada, prin creerea unei benzi suplimentare sau prin luarea unor locuri de parcare daca este posibil. Iar daca nu, nu. Ar trebui ca atunci cand se concepe o strada noua ea sa aiba prevazute deja astfel de piste, asa cum se intampla in tarile la care visam, si ar trebui ca atunci cand se construieste un bloc nou in locul unei cocioabe un arhitect – de la care avem pretentii – sa aiba viziunea de a nu permite construirea acelui bloc fara lasarea unui spatiu minim pentru marirea strazii, pentru trotuarele si pistele necesare. Si multe altele…

            De aceea nu am cum sa-l sustin nici macar moral pe acela care, dorind sa mearga cu bicicleta prin Bucuresti  si se loveste de pietoni sau este incomodat de terase, se supara si decide ca toata lumea trebuie sa se dea din calea lui.

            Pentru ca poate si eu am dreptul sa merg pe acolo, sau sa-mi beau cafeaua acolo si intre noi doi, platitori de taxe, exista egalitate si atunci, statul sa-mi faca si pista si trotuar. Deci, cum spuneam prin alt articol, vreau sa fiu lasat sa traiesc si sa-mi fac treaba.

            Cu tot respectul,…

Hits: 948

Share and Enjoy !

0Shares
0 0 0
14 raspunsuri
  1. Cristi Roman
    Cristi Roman says:

    In Irlanda pistele de biciclisti sint vopsite in rosu si se afla linga bordura, dar PE SOSEA. Sint demarcate cu o banda alba fata de soseaua ptr. masini. Practic, sint foarte vizibile.
    Pe de alta parte, sint si impotriva invadarii trotuarelor pe mai mult de jumatate cu terase. Am inteles chiar ca in prezent, pe cele citeva stradute finalizate din centrul vechi din Bucuresti, oamenii care trec pe acolo nu mai au loc fizic din cauza teraselor ingramadite, scaun linga scaun, fara nici o reglementare (respectata, adica). Nici asa.

    Răspunde
  2. Catalin
    Catalin says:

    @Cristi Roman
    Scuze dar este mai bine asa decat altfel, in contextul acelei zone. cand veniti in Bucuresti, poate chiar mergem acolo si dezbatem…:)
    Strada respectiva este singura care macar seamana cu ceea ce trebuie,… asa ca nu o comentez… in rest este dezastru

    Răspunde
  3. Siderite
    Siderite says:

    Acum citiva ani, cind Bucurestiul nici nu visa la biciclete pentru altcineva decit copii, darmite piste, am facut un tur prin Europa. Am fost placut surprins sa vad piste de biciclete, chiar si pe sosele din afara orasului. Toate erau pe carosabil, nu pe trotuar.

    Cind au inceput si in Bucuresti, intii m-am bucurat, pe urma am ris in hohote cind am vazut multimile de pensionari si adolescenti indragostiti ingramadindu-se sa mearga intre cele doua benzi galbene, ca “e colorate”. Si mai distractiv a fost sa urmaresc benzile de biciclete pornind de nicaieri, trecind pe sub craci de copaci atirnind la un metru si ceva inaltime, terminindu-se aiurea, prin stilpi, cosuri de gunoi (o aluzie fina?), deslipindu-se in timpul ploilor, intrerupte de lucrari de ingropare de cabluri si nereparate cu lunile, invadate de tarabe de flori, masini parcate, pubele si gunoaie.

    Scuze, nu sint genul de nihilist roman plin de clisee gen “Romania e de cacat” sau “Aici nimic nu se face ca lumea”. Mie chiar imi place Romania, cu defecte si calitati. Dar pistele de biciclete sint si vor fi in continuare o gluma, o farsa jucata cetatenilor tarii, dar mai ales Uniunii Europene, care considera incercarea (dar se pare nu si reusita) de a face piste de biciclete o dovada de civilizatie. In loc, e spray parfumat pe jeg.

    Cind merg cu bicicleta la lucru merg numai pe carosabil, singurul loc unde are sens sa mergi cu un vehicul la peste 10km/h. Multi ma intreaba cum de am curaj, dar raspunsul meu este cum as putea sa am curaj sa merg pe trotuar, cind mosii sar in toate directiile cind isi imagineaza ca dau peste ei (profetie autoimplinita), oamenii nu se uita pe unde merg, iar femeile, mai ales cele cu copii, au gindirea aia stearpa de genul “e dreptul meu sa merg pe aici. Daca da peste mine e vina lui!”. Nu le trece prin cap ca se accidenteaza, ca isi fractureaza oase sau omoara copilul ala zevzec. Singurele accidente pe care le-am avut (pe carosabil, pe trotuar nu imi permit sa merg mai repede decit un om care merge mai rapid), sint cind mi-a mai deschis cite unul usa chiar in fata. Si de cind am constientizat concluzia ca masinile oprite sint mai rele decit mergind in trafic, nu am mai avut nici un incident, si acum ajung in mod curent la lucru mai repede decit cu masina mica.

    Răspunde
  4. Siderite
    Siderite says:

    Si inca ceva. O prietena venita din Germania mi-a povestit cum ca, daca nu mergi cu bicicleta pe pista, te injura pietonii acolo. Poate ei sint mai civilizati, dar tot inepti si nesimpatetici. Regula principala a ciclismului: “daca e mai incet decit tine, nu conteaza ce injurii profereaza, ca e deja in spate; daca e mai rapid decit tine, lasa-l sa treaca si fereste-te de el ca si cum ar vrea sa dea in tine”.

    Răspunde
  5. Mihai
    Mihai says:

    Salut Catalin!Banuiesc ca te referi la zona Decebal.Locuiesc chiar in zona. Sincer iti spun,dar pana acum 2 ani cand au inceput sa se dechida foarte multe Cafenele si Restaurante, zona era cam pustie. Cred ca in acest moment este urmatoarea zona cu trafic intens(si fitza binenteles) dupa Dorobanti.Tot acum vreo 2 ani au aparut si pistele de biciclisti(un compromis al primariei, parerea mea). Eu aveam bunul obicei sa fac jogging, si sincer sa-ti spun ma cam incomodau biciclistii. De curand mi s-a nascut primul copil, si binenteles ies cu el la plimbare seara pe Decebal. Este foarte incomod si periculos, pentru ca oricand ma pot trezi c-un biciclist peste carutul copilului.Despre terase nu am ce sa comentez. Bulevardul arata foarte ok si e tot timpul curat. Este si in interesul proprietarilor sa tina zona curata! Daca totusi ti se face de plimbare pe bicicleta poti incerca in cele mai sigure conditii la Vama Veche? Peace!!!

    Răspunde
  6. Catalin
    Catalin says:

    @Mihai
    din pacate nu este vorba despre acea zona dar, acolo lucrurile sunt la fel de ilare. Strada la care ma refer este in zona zero a capitalei iar pista se termina brusc. Pistele pe trotuar nu au treceri la nivelul strazilor in intersectii,…, etc. Intradevar primariile au avut de bifat aceasta problema si au bifat-o fara sa se gandeasca. Suparator pentru mine este ca, uzual, nu pista este pusa prost ci terasele nu au ce cauta acolo…:)
    In alta ordine de idei, multumesc pentru sustinere…

    Răspunde
  7. lunna
    lunna says:

    Sincer, nu ma asteptam la o asemenea pozitie, dar fiecare are dreptul la o parere… In Romania, biciclistii au loc pe trotuar pentru ca, daca le-am da drumul pe sosea, nu stim cati mai scapa.

    Pe trotuar, desi banda e semnalizata, si desi pietonii au loc berechet sa se desfasoare (vezi zona Herastrau, spre exemplu), rareori pietonii respecta marcajele. Momente hilare, cu domnisoare care-si plimba cateii si gentile in pozitia mana-flexata, sau cu doamne care citesc ziarul si-si beau cafeaua (da, am vazut-o si pe asta), sau cu grupuri intregi de excursionisti care asteapta cuminti imbarcarea exclusiv intre cele doua dungi sunt doar cateva din ce am apucat sa traiesc pe viu. Am fost si injurata, si impinsa, deci nu mai iau apararea nimanui care merge biped pe banda de biciclete. Nici nu-i injur, dar nici nu ma simt bine in fata unei confruntari de genul acesta. Insa, atunci cand nu e alt loc si singura cale libera e banda de bicicleta, le dau prioritate – inteleg ca au, la fel ca si mine, dreptul de a se deplasa. Dumnealor de ce nu-mi acorda mie acest drept?!? Nu am dreptul la respect reciproc, atunci cand primaria a considerat necesar ca, din largimea trotuarului, sa imi acorde si mie o treime?

    Cat despre mersul pe sosea pe 2 roti… E destul de dificil pentru o femeie ca dintr-un taxi stationat in curba, neregulamentar, sa se auda racnete in speranta ca poate carosabilul umed imi va veni de hac. Idem si pentru domnul care insotea o domnisoara pe trotuar si care a gasit cu cale sa faca un gest discret de branci inspre mine, care mergeam pe sosea, pe marginea benzii, regulamentar. Asta ca sa fac abstractie de claxoane, injuraturi si tot tacamul…

    Domnule Mahu, am sa te rog sa imi faci acest hatar, mie si celorlalti velopati :): mergi la Cicloteque, daca nu esti deja posesor de bicicleta, impreuna cu sotia/prietena/consoarta/fiica ta si inchiriati amandoi cate o bicicleta. Ia-ti apoi un traseu simplu de parcurs, atat pe sosea, cat si pe banda dedicata, iar la final, revino si impartaseste cu noi acele impresii. Noteaza, de asemenea, numarul de terase si de toalete ecologice, dar si de masini parcate pe trotuar. Atunci, probabil, vor deveni evidente si masinile parcate neregulamentar, care reprezinta, fiecare, pericol pentru viata ta. Si tot atunci vei intelege ce inseamna mersul pe bicicleta in Bucuresti (doar aici am avut eu norocul sa incerc sportul acesta).

    Răspunde
  8. Catalin
    Catalin says:

    @lunna
    nu ma intelege gresit dar eu nu sunt impotriva mersului pe bicicleta
    Ai dreptate in multele privinte referitoare la civilizatia colegilor din trafic. Si daca sunt atatea probleme la mersul pe bicicleta gandete-te ce probleme are un motociclist pe care orice sofer il vede ca pe o potentiala tinta ( nu ca motociclistii ar fi in marea lor majoritate niste ingeri ).
    Ceea ce vreau sa spun este ca nu se poate rezolva o problema prin creerea alteia. Daca ar fi dupa mine pistele de biciclisti sunt obligatorii, dar numai pe strada si primariile ar trebui sa-si asume aceasta responsabilitate. Si ca sa ne faca viata mai normala, sunt de acord ca ar trebui sa faca cursuri de civilizatie comportamentala si verbala, de strans ” ceea ce lasa cainii pe strada ” , de parcat masinile ( adica parcari supraterane sau subterane ), etc.
    Si nu am sa fiu de acord cu extraordinarele piste de biciclisti pe trotuar pentru ca nu este normal ca ele sa fie acolo, nu pentru ca nu merg cu bicicleta…:)

    Răspunde
  9. lunna
    lunna says:

    Am inteles ce era de inteles, problema mea era tocmai cu amplasarea benzilor pe sosele. Poti sa fii sigur ca daca ar fi benzi de biciclete trasate pe sosea, toata lumea (inclusiv politia) le-ar trata ca pe jumatati-de-parcare. Cat despre mersul pe bicicleta, ti-am propus acea solutie pentru ca, pana nu incerci, nu ai de unde sa stii cum e. In ceea ce priveste amplasarea teraselor in zonele cu benzi, aceasta e problema primariilor. Nu e normal sa dai autorizatie de functionare pentru terase in zonele in care ai deja benzi pentru biciclete, sau nu e normal sa pui benzi de biciclete in zona cu terase… Greu, teribil de greu!
    Ca solutie de compromis, as merge pe ideea ca benzile de bicicleta amplasate pe trotuar sunt necesare in zone in care riscul de accident e mare. Uite, la intrarea in Bucuresti pe Baneasa, pana in fantana Miorita, soferii se lanseaza in viteze ametitoare – trotuarul e micut, iar marginea de langa trotuar, regulamentara, e pavata cu gratare, gropi si canale…

    Inteleg ca e greu de priceput pentru tine, mai ales ca nu esti (inca 🙂 ) biciclist convins si zi de zi. Probabil ca si pozitia mea era alta, pro-sosele, daca traiam intr-o alta tara in care optiunea mea si a altora era respectata. Dar pana una alta, aici m-am nascut, deci ma adaptez la conditii si-mi sustin cauza conform cu ceea ce mi se intampla zilnic :).
    Toate bune!

    Răspunde
  10. Catalin
    Catalin says:

    @lunna
    invatand de la unii mai civilizati ca noi eu as face alrtfel: nu as mai construi nici o strada fara pista de biciclete delimitata cu bordura. In Olanda am vazut cum se face un tronson de bulevard de vreo 500 m in 5 zile: 3 benzi, trotuar, pista bicilete, trotuar, bretea cu locuri de parcare, trotuar, cladire de birouri sau altceva. Toate astea pe un singur sens.
    Sunt de acord sa-ti sustii cauza dar, in loc sa ne sustinem cauzele intre noi ce minunat ar fi daca am merge la originea lucrurilor… atunci cred ca ar incepe sa se schimbe cu adevarat ceva…:)

    Răspunde
  11. lunna
    lunna says:

    lol 🙂 – stai linistit, ca n-o sustin numai aici, tocmai ce ma lupt cu Primaria Sector 1 sa mute buda ecologica de pe pista de biciclete din fata intrarii in Herastrau – Charles de Gaulle. Adica, eu ma lupt, nu stiu daca Primatia stie ca is in zona 😀

    Răspunde
  12. Narcis Blidaru
    Narcis Blidaru says:

    Salutare spirite incinse! Sunt de cativa ani in Toronto si de ceva mai putini ani fac parte din “gasca” biciclistilor aici in Canada. Acum cateva luni un prieten de al meu propunea ca ar fi bine sa invitam pe cineva de la primarie sa vada cum decurg lucrurile aici cu pistele de biciclete si cu traficul de zi cu zi. In special eram f interesati sa ii aratam ca fiecare autobuz are un suport in fata unde biciclisti obositi dupa o zi sau un drum pot sa si parcheze bicicleta si sa si continue drumul cu autobuzul. Ne-am lasat pagubasi pt ca nu stiam ca au inceput si in Romania sa se poarte biciclete si pt ca treaba cu autobuzul cred ca nu am face decat sa le mai dam o sansa hotilor sa le fure direct din rasteluri:). Dezbateri sunt si aici o groaza pe marginea asta dar intradevar parca nu am vazut nici o pista pe trotuar. Dar trebuie tinut cont si de infrastructura si anume soselele care sunt aici destul de largi, in medie mai largi ca in Europa. Sa facut si un minireferend cu privire la intoducerea pistelor de biciclisti in zona centrala si actiunea continua si sunt f mari sanse de reusita pt acesta. Chiar daca merg cu bicicleta recreational nu spun ca de multe ori cand sunt in centru conducand masina ma cam tem de ei, biciclistii, pt ca in ciuda faptului ca respecta regulile de circulatie parca apar din pamant atunci cind faci tu dreapta si ei merg inainte. Aici biciclistul are drepturi si trebuie sa i le respecti. Am vazut multe cazuri in care biciclistul arata degetul si soferul o primeste… Problema crunta este in Montreal unde tot centrul este o retea de piste si de parcari de biciclete. Dar toate aceste probleme de inceput aparute in Bucuresti cred ca se pot rezolva in viitor printr-un dialog cu toate partile. Binenteles ca intodeauna nu vei putea multumi toate partile dar un progres cu siguranta se va face.
    Bafta si numai bine!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Doresc să intre în discuție?
Simțiți-vă liber pentru a contribui!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *